آخرین مطالب

چرایی کاهش تلفات سیل در کرمان/هلال‌احمر: پیشگیری و آموزش نقش حیاتی داشت اخبار استان کرمان

چرایی کاهش تلفات سیل در کرمان/هلال‌احمر: پیشگیری و آموزش نقش حیاتی داشت

  بزرگنمایی:
فوت یک نفر هم در حوادث زیاد، مایه نگرانی و البته نیازمند برنامه‌ریزی پیشگیرانه است اما مسئولان کرمان با اشاره به مختصات سیل اخیر در این استان و شمار تلفات اندک آن به نسبت عظمت حادثه می‌گویند اگر اقدامات پیشگیرانه و آموزش‌های هلال احمر نبود آمار جانباختگان بسیار بیشتر می‌بود.

براساس اعلام مسئولان همزمان با جریان سیلاب بی‌سابقه طی 2 نوبت در استان کرمان(اواسط و اواخر دیماه 1400) 6 تن جان خود را از دست دادند که علت فوت بیشتر این افراد هم در ارتباط یا جریان مستقیم سیل نبوده است.

همزمان با سیل نخست که شهرستان های جنوبی را درگیر کرده بود، یک مادر و دختر در سیرجان (در مرکز استان) هنگام رانندگی قصد عبور از زیر یک پل را داشتند و باوجود مشاهده گودال آب ناشی از بارش باران به دل آب می‌زنند و دچار خفگی می‌شوند. همچنین در جریان سیلاب در نوبت دوم گزارش شد که 2 کودک در شهرستان ریگان (شرق استان) همزمان با جریان شدید آب در اطراف رودخانه حاضر بوده‌اند و در نتیجه بی احتیاطی به داخل رودخانه سقوط می کنند.

یک کودک دیگر در شهرستان کهنوج در آب دچار خفگی شده بود و یک جوان نیز در شهرستان قلعه گنج در نتیجه ورود با خودرو به رودخانه و بی‌توجه به شدت آب دچار آبگرفتگی شده بود که در نهایت پیکر بی جان او در پایین دست رودخانه پیدا شد.

این تعداد تلفات در حالی بود که میزان بارش باران بویژه در جنوب استان کرمان طی 40 تا 50 سال اخیر بی‌سابقه گزارش شده است؛ آبگیری کامل تالاب جازموریان و گستره زیاد مناطق درگیر آبگرفتگی در مسیر جریان آب برای رسیدن به این تالاب بویژه در رودبارجنوب و دیگر مناطق خود گویای عظمت این سیل بود. برخی مسئولان کرمان میزان بارش ها در بعضی مناطق جنوب استان را افزون بر 250 میلیمتر گزارش کرده‌اند.

در واقع بیشترین خسارت و آبگرفتگی سیل به طور مستقیم در شهرستان های رودبارجنوب و منوجان رخ داده بود که در این دو شهرستان شاهد تلفات در نتیجه آببردگی مستقیم نبودند و مسئولان می گویند اقدامات پیشگیرانه هم در بخش لایروبی مسیل ها، پل ها و دیگر اقدامات عمرانی و هم اطلاع رسانی برای تخلیه از مناطق پرخطر درکنار نقش آموزش های هلال احمر بسیار موثر ارزیابی می شود.

پای صحبت مدیرعامل هلال احمر کرمان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان که روز شنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان کرمان وضعیت امدادرسانی در سیل اخیر استان را تشریح کرد با اشاره به نقش آموزش های هلال احمر در کاهش تلفات ناشی از حوادث گفت:  تلفات انسانی به علت انجام اقدامات دولت و همچنین ارائه آموزش های پیشگیرانه این جمعیت در استان طی حوادث اخیر روندی کاهشی به خود گرفته است.

چرایی کاهش تلفات سیل سهمگین در کرمان/هلال‌احمر: اقدامات پیشگیرانه دولت و آموزش نقش حیاتی داشت

رضا فلاح تاکید کرد: نمود کاهش آمار تلفات استان را در سیل اخیر جنوب استان مشاهده کردیم که هم نشان از فعالیت دولت در حوزه پیشگیری، سد سازی و لایروبی رودخانه های استان در این سال‌ها و هم ریشه در ارائه آموزش های پیشگیرانه دارد.

قبل از سیل شهروندان به اماکن امن انتقال یافتند

وی در تشریح نقش آموزش ها در کاهش تلفات تصریح کرد: به طور مثال برای آنکه نقش آموزش را در این زمینه بتوانیم بیشتر درک کنیم، در مناطق پرخطر در جنوب استان در جریان سیل، ساکنان از قبل از آنکه جریان سیل شدت گیرد به مکان های مطمئن و امن انتقال داده شده بودند؛ حتی اگر اهالی داخل همان روستا یا محله خودشان بودند نیز در ساختمان های ایمن تر که در ارتفاع بالاتری قرار داشتند اسکان اضطراری داده شده بودند و همین اقدامات در کنار دیگر تمهیدات دستگاه های اجرایی دولتی در کاهش اثرات پیشگیرانه سبب شد که تلفات سنگین نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه پس از امداد، بحث آموزش در پیشگیری از حوادث بسیار کمک می‌کند اظهار داشت: جمعیت هلال احمر علاوه بر پیشگیری، نقش پاسخگویی و ثبات روانی در حوادث را برعهده دارد و هرکاری که در حوزه پیشگیری انجام دهیم، پاسخ آن را در زمان بحران دریافت می‌کنیم، ضمن آنکه هزنیه‌های دولت را هم کاهش می دهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: اقدامات این جمعیت در حوزه پیشگیری، در زمان بحران نتیجه می دهد و ضمن کاهش آمار حوادث، به دولت و مردم نیز کمک می کند.

وی با اشاره به تخریب نشدن منازل مسکونی در منوجان و نداشتن خسارت جانی در سیل اخیر ادامه داد: این امر هم به علت تجربه حوادث بسیار زیاد استان و هم به علت آموزش های امدادی و مقاوم سازی بود که در این سیل مردم خانه ها را ترک کرده و به نقاط امن رفته بودند.

نجات دستکم 15 نفر از مرگ حتمی

فلاح با اشاره به سیل اخیر در کرمان گفت: در صورتی که عملیات نجات و امدادرسانی بموقع برای 15 نفر سیل زده در این حوادث انجام نمی شد، مرگ آنان حتمی بود اما امدادگران آنان را نجات دادند.

وی ادامه داد: از این موارد می توان به انتقال زنان باردار و افراد گرفتار در محاصره سیلاب اخیر اشاره کرد که امدادگران جمعیت هلال احمر آنان را بسرعت نجات دادند.

امدادرسانی به 200 روستا در سیل اخیر

فلاح با بیان اینکه مشاهده لباس پرافتخار هلال احمر برای مردم درگیر حوادث آرامش بخش ا ست گفت: 200 روستا گرفتار سیل اخیر در استان کرمان شدند که 2 روز اول به علت شرایط جوی امدادرسانی هوایی انجام نمی شد و امدادگران در قلب حادثه حضور داشتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان ادامه داد: هفت بالگرد در اختیار ما قرار گرفت و امدادرسانی در استان کرمان به علت همدلی بین دستگاه های امنیتی، نظامی و مدیریت بحران بخوبی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه هفت استان در سیل اخیر به ما کمک کردند افزود: باوجود درگیر بودن تهران و دیگر استان ها در کمک رسانی اما مدیریت اجرایی کار با استان بود که این افتخاری برای جمعیت ما در استان به شمار می رود.

پیچیدگی یافتن پیکر اجساد مفقود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان در ادامه به موضوع مهم دیگر آن هم یافتن پیکر افراد مفقود در نتیجه سیل اشاره و تاکید کرد: در برخی مناطق مثل سیل تابستان امسال در شهرستان بافت عملیات جست و جو باید در محدوده ای به وسعت حدود 20 کیلومتر آن هم مسیر پر از گل و لای سنگین زیر آب انجام شود که پیچیدگی ها و سختی های خاص خود را دارد و بعضی افراد متاسفانه به آن توجه نمی کنند.

وی با بیان اینکه امداد و نجات و اسکان اضطراری از وظایف اصلی جمعیت هلال احمر است اظهار داشت: در 11 ماه امسال در نتیجه سیل 12 مفقودی داشتیم که یافتن پیکر افراد مفقود در شهرستان بافت یک هفته طول کشید اما در برخی مناطق نیز در یک روز انجام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به مدت زمان جست و جو در برخی مواقع مانند شهرستان بافت گفت: نارضایی مردم شاید به این علت است که از شرح وظایف هلال احمر یا ابعاد حادثه و محدوده درگیر با حادثه آگاهی کامل ندارند.

وی  ادامه داد: در سیل، نخستین وظیفه برعهده وزارت نیرو است و ما پشتیبانیم اما همانگونه که دیدید اولین و آخرین اقدامات با جمعیت هلال احمر بود؛ در گلباف کرمان 6 پیکر بی جان ماموران اداره برق ظرف چند ساعت پیدا شد زیرا محدوده امکان جست وجو را می داد.

امدادرسانی به 34 هزار نفر

فلاح در ادامه گوشه های دیگری از عملکرد هلال احمر در کرمان را تشریح و تصریح کرد: جمعیت هلال احمر همچنین به 34 هزار نفر در حوادث مختلف استان های کرمان، سیستان وبلوچستان و هرمزگان طی 11 ماه گذشته امدادرسانی کرده است.

وی افزود: افزایش اعتماد برای جمعیت هلال احمر بسیار حائز اهمیت است، بزرگترین اعتبار ما امروز از بنگاه های اقتصادی و مردم تامین می شود که آن هم به علت اعتمادی است که مردم به ما دارند.

چرایی کاهش تلفات سیل سهمگین در کرمان/هلال‌احمر: اقدامات پیشگیرانه دولت و آموزش نقش حیاتی داشت

امدادرسانی هلال احمر سالانه به هزار حادثه در کرمان

وی گفت: کرمان جزو استان های حادثه خیزی است که هر نوع حادثه ای را تجربه کرده و هلال احمر در سطح ملی و استانی به بهترین نحو تلاش دارد که حوادث را پوشش دهد.

فلاح با اشاره به تعداد حوادث استان با توجه به گستردگی کرمان گفت: سالانه یکهزار حادثه در استان را امدادرسانی می کنیم و امدادگران این جمعیت علاوه بر حوادث طبیعی، در حوادث غیرطبیعی نیز حضور دارند.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر استان کرمان همواره در امدادرسانی رتبه نخست تا سوم کشور را دارد گفت: استان کرمان رتبه برتر در امدادرسانی و رهاسازی کشور را همیشه داشته است؛ ضمن آنکه امدادگران و خانه های هلال ما چه با ایجاد گروه امدادی و چه برای آموزش در دورترین نقاط حضور دارند و جمعیت هلال احمر استان با ایجاد گروه های عملیاتی در روستاها سریعترین امدادرسانی را انجام می دهند.

تحریم ها ریشه کمبود دارو در کرمان 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تامین برخی داروها توسط داروخانه های این جمعیت در استان اضافه کرد: بُعد دیگر اقدامات، بحث بهداشت، درمان و توانبخشی است و این استان سه داروخانه در شهرستان های سیرجان، کرمان و رفسنجان دارد.

وی افزود: برخی مشکلات درباره کمبود دارویی هم به واسطه بحث کلان و موضوع تحریم هاست.

این مسئول با اشاره به تامین تجهیزات از خارج از کشور گفت: با وجود تمامی محدودیت های تحریمی در زمان کرونا 90 درصد واکسن کشور توسط جمعیت هلال احمر تامین شده است.

فلاح با اشاره به احداث مراکز جامع توانبخشی هلال احمر در تمامی نقاط استان کرمان با همکاری بنگاه های اقتصادی به عنوان مسئولیت اجتماعی آنها افزود: روزانه یکهزار نفر به مراکز درمانی و داروخانه های جمعیت هلال احمر در سراسر استان کرمان مراجعه می کنند و از خدمات هلال احمر بهره مند می شوند؛ همچنین سعی کرده ایم حتی در بدترین شرایط کرونا، دارو و ماسک استان های دیگر را هم تامین کنیم.

وی اضافه کرد: عملیات ساخت داروخانه جمعیت هلال احمر در کرمان که استیجاری است، آغاز شده که با ساخت یک مرکز مجهز امیدواریم بتوانیم تامین داروی مردم را با توان بیشتری پوشش دهیم.

ضرورت ورود مردم به مقوله وقف

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: بیشترین وقف در سال‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی در حوزه درمان و کمک به دانش آموزان استان کرمان بوده که مربوط به جمعیت هلال احمر استان است؛ در رفسنجان، سیرجان و بم مجتمع های درمانی برای مردم ایجاد شده و امیدواریم که مردم همچنان به سمت وقف بروند.

وی ابراز داشت: این کار بزرگ در سیرجان و رفسنجان به صورت مداوم انجام می‌گیرد، مجتمع های دانش آموزی جمعیت هلال احمر از محل موقوفات مدیریت می شود و درآمد موقوفات برای نگهداری دانش آموزان و افرادی که نمی توانند پول تحصیل و درمان خود را بپردازند، با کمک این جمعیت انجام می گیرد.

ارائه 30 میلیارد تومان خدمات در حوزه داوطلبان

فلاح همچنین خاطرنشان کرد: حوزه داوطلبان جمعیت در استان طی 11 ماه اخیر نزدیک خدمات مختلف با ارزش حدود 30 میلیارد تومان در قالب طرح های مختلف ارائه کرده و از این دست می توان به ایجاد کاروان های سلامت پس از سیل در شهرستان های رودبارجنوب و منوجان و نیز پروژه های معیشتی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این اقدامات جزو وظایف حوزه داوطلبان جمعیت هلال احمر استان کرمان است اظهارداشت: حمایت مالی جمعیت هلال احمر از افرادی که توان درمان خود را ندارند نیز انجام می شود که این حمایت ها در بحث کرونا جدی تر بود.

تاثیر عینی آموزش های امدادی

فلاح در ادامه با بیان اینکه متولی آموزش های همگانی هم هستیم اظهارداشت: در حوادث باید علمی و تخصصی وارد شویم، اولین افرادی که در کنار حادثه دیدگان حضور دارند، خانواده او هستند لذا آموزش ها را به سطح خانواده ها نیز منتقل کرده ایم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان افزود: از این موارد می توان فردی در حال فوت در رفسنجان به علت تصادف را مورد اشاره قرار داد که فردی آموزش دیده او را احیا کرد.

وی تاکید کرد: امدادگران، داوطلبان و جوانان جمعیت هلال احمر استان کرمان در زمان همه گیری کرونا نیز پای کار آمدند و هرجا توانستند خدمتی ارایه کنند این اتفاق افتاده است.

هلال احمر و گسترش مکتب شهید سلیمانی

فلاح با بیان اینکه جمعیت هلال احمر نیز معرف واقعی و به تمام معنای سردار دل ها است از راه اندازی پویش رفیق خوشبخت ما در سال گذشته در همین زمینه و با هدف گسترش مکتب سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی پویش چلچراغ که دبیرخانه آن به ما واگذار شده نیز انس معنوی جوانان با سردار دل ها و معرفی واقعی این شهید والامقام توسط این سازمان بین المللی است.

دیدگاه اخلاق مدار هلال احمر نیز تبیین شود

به گزارش ایرنا حجت الاسلام مجید سجادی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز در این دیدار حضور داشت که گفت: نگاهمان به حوادث این است که همراه با انتشار اخبار حوادث، دیدگاه علمی، اخلاق مدار و معرفتی جمعیت هلال احمر را هم بایستی گزارش کنیم که گزارش اقدامات برای توده های مردم اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

چرایی کاهش تلفات سیل سهمگین در کرمان/هلال‌احمر: اقدامات پیشگیرانه دولت و آموزش نقش حیاتی داشت

داود میاندهی رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان کرمان نیز در این دیدار ضمن تشریح ظرفیت های ایرنا در حوزه اطلاع رسانی برای تعامل بیشتر با هلال احمر با تدوین پروژه های مشترک اعلام آمادگی کرد.

معاونان امداد و نجات، آموزش و پژوهش و نیز امور جوانان هلال احمر کرمان به همراه مدیر روابط عمومی این سازمان نیز در این بازدید حضور داشتند و از نزدیک در جریان فرآیندهای تولید و انتشار فرآورده های خبری در خبرگزاری ملی و رسمی کشور در کرمان قرار گرفتند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کارت شرکت در نوبت اول کنکور سراسری 1403 منتشر شد

مصوبه مجلس برای ضبط وسیله نقلیه حامل سلاح جنگی

حکایت «ریز پرنده‌هایی» که عمرشان کوتاه بود!

نوآوری در تسلیحات و شناخت روش‌های دشمن همواره باید در دستورکار نیرو‌های مسلح باشد

رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان

هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمانی‌ها

امام جمعه کرمان: عملیات تنبیهی سپاه درس عبرتی برای دنیای استکبار است

فیلم / اصفهان، امروز چه گذشت؟

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

سانحه رانندگی در جیرفت یک کشته و چهار مصدوم برجا گذاشت

امام جمعه کرمان: هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیات ویران کننده روبرو خواهد شد

مسیر دارزین به سمت دهبکری بم بازگشایی شد

آماده‌باش در 5 استان/ هموطنان سفر خود را به جنوب کشور تعویق بیندازند

بارندگی 120 میلیمتری در سیستان و بلوچستان؛ انسداد راه ارتباطی 35 روستا

دسترسی جنوب کرمان به دلگان سیستان و بلوچستان قطع شد

دستور تخلیه سه روستای جنوب کرمان صادر شد

مدارس شرق کرمان چهارشنبه غیرحضوری شد

راه ارتباطی هشت روستای کوهستانی منطقه ریگان قطع شده است

آموزش در مدارس شهرستان های ریگان و گُنبکی سه شنبه غیرحضوری است

انحراف اتوبوس در سیرجان 9 مجروح برجای گذاشت

رونمایی از دیوارنگاره «وعدالصادق» تا نورپردازی در میدان آزادی

هشدار کامرون به اسرائیل: تنش‌ها را در منطقه تشدید نکنید

توقیف محموله کود شیمیایی رژیم صهیونیستی توسط گمرک ایران

ایروانی: اسرائیل می‌داند پاسخ دوم ایران قاطعانه‌تر خواهد بود

طرف مقابل واکنشی نشان دهد، اقدامات بعدی ایران سهمگین‌تر خواهد بود

هنرمندان با صدور بیانیه‌ای از اقدام مقتدرانه ایران علیه رژیم صهیونیستی حمایت کردند

اذعان رسانه صهیونیست: پاسخ ایران به اسرائیل، نشان داد که تهران مهارشدنی نیست

امیرعبداللهیان: هیچ هدف غیرنظامی را در پاسخ خود تعریف نکردیم

دستگیری زن و مرد مامورنما در مزارع پیاز عنبرآباد

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

داده‌نما |هشدار قرمز هواشناسی کرمان+ اثر مخاطرات باران سیل‌آسا و تمهیدات

بیانیه وزارت امور خارجه درباره عملیات دفاعی ایران

عملیات «وعده صادق» به همه اهدافش نائل شد

اطلاعیه سپاه درباره حملات گسترده علیه رژیم صهیونیستی

حمله راکتی گسترده حزب الله لبنان به رژیم صهیوینستی در منطقه اشغالی جولان

وزیر امور خارجه ایتالیا: ایران خویشتن‌داری کند

گردوغبار شدید شرق کرمان را فراگرفت

پشت پرده خبر استعفای شهردار جیرفت، مساله «تماس بزرگان» و یک توصیه

بیش‌ از‍ 266 هزار نفر از اماکن گردشگری بم بازدید کردند

6 کشته در تصادف محور کرمان به چترود

تسلیت رئیس جمهور به اسماعیل هنیه در پی شهادت فرزندانش

رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

پایان لیگ برتر فوتبال زنان با قهرمانی خاتون بم

رئیسی: لزوم قطع روابط اقتصادی کشورهای اسلامی باصهیونیست‌ها/ اردوغان:صهیونیست‌ها منفورهستند

رهبر انقلاب: تشکر واقعی از ملت ادامه تلاش بی‌وقفه مسئولان برای حل مشکلات است

رئیس جمهور عید سعید فطر را به مسلمانان جهان تبریک گفت

اعزام زائران عمره از سوم اردیبهشت 1403 آغاز می‌شود

بازنشسته‌ها نگران اجرای قانون همسان‌سازی حقوق نباشند

شهادت پنج تن از ماموران فراجا در درگیری با اشرار مسلح

دفتر رهبر انقلاب روز چهارشنبه را عید فطر 1403 اعلام کرد