آخرین مطالب

بازگشایی مدارس و دغدغه‌های والدین اخبار استان کرمان

بازگشایی مدارس و دغدغه‌های والدین

  بزرگنمایی:
همزمان با بازگشایی مدارس، دغدغه والدین از نحوه آموزش گرفته تا سلامتی و بیماری‌های واگیر دار شایع در بین دانش آموزان هم، جان تازه‌ای می‌گیرد.

به گزارش کیمیای شرق انلاین  ، هرسال با بازگشایی مدارس و فرارسیدن فصل‌های سردسال وتجمع تعداد زیادی از دانش آموزان در محیط مدرسه به خصوص امسال که مهمان ناخوانده‌ای به جمع بیماری‌های واگیردار، پیوسته است، زمینه برای شیوع بیماری کرونا وهمچنین فعالیت انواع ویروس و میکروب ها که در اثر هوای سرد و یا رعایت نکردن اصول بهداشتی، ایجاد می شوند، فراهم است.

همین امر باعث شد گفت وگویی داشته باشیم با مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در خصوص بیماری‌های رایج در فصل مدارس که همه گیر هستند.

مهدی شفیعی، مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان گفت: این بیماری‌ها شامل عفونت‌های تنفسی مثل آنفولانزا، سرماخوردگی وگلو درد چرکین، سرخک، سرخچه، آبله مرغان، مننژیت وبیماری‌های گوارشی شامل، انگل‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های اسهالی، عفونت‌های قارچی وکچلی، گال وشپش است.

او  ، به بیماری اوریون وآبله مرغان اشاره کرد و گفت: این دو بیماری ویروسی که هر دو در اواخر زمستان و اوایل بهار شیوع بیشتری دارند ،آبله مرغان پس از دو هفته در بدن بیمار، علائم آن بصورت جوش‌های پر آب وخارش دار همراه با تب خفیف و بی حالی ظاهر می شود که توصیه می‌شود علاوه بر مصرف دارو‌های تجویز شده پزشک، کوتاه کردن انگشتان واستحمام روزانه در اولویت بیمار باشد.

بازگشایی مدارس

بیماری‌هایی که همانند کرونا به سرعت منتقل می‌شوند

شفیعی در ادامه به بیماری‌های واگیردار دوران مدرسه اشاره کرد و گفت: بسته به نوع بیماری، این نوع بیماری‌ها از طریق تماس مستقیم، قطرات ریز تنفسی، ترشحات بینی ودهان مبتلایان از طریق سرفه وعطسه ضمن صحبت و همچنین از طریق آب وغذا یا خوراکی‌های غیر بهداشتی و آلوده و رعایت نکردن بهداشت فردی، سرایت می کنند.

اوبا اشاره به اینکه پیشگیری بهترین روش ممکن برای حفظ سلامتی است، گفت: رعایت بهداشت فردی شامل، شست وشوی کامل دست‌ها قبل از غذا خوردن، شستن دست‌ها با آب وصابون پس از رفتن به دستشویی، دور کردن مگس وحشرات ازغذا، استفاده از آب سالم وبهداشتی، کوتاه وتمیز نگه داشتن ناخن‌ها و موی سر برای شست وشوی راحت تر، کامل بودن واکسیناسیون دانش آموزان، استحمام منظم، رعایت تمیزی وپاکیزگی، استفاده نکردن از حوله وشانه دیگران وهمچنین با توجه به شیوع بیماری کرونا، از درآغوش کشیدن دوستان همکلاسی، جدا خودداری شود.

شفیعی به عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بچه‌ها اشاره کرد وگفت: خواب واستراحت ناکافی، کمبود ویتامین ها، تغذیه نامناسب، کمبود محبت به کودکان، حضور نداشتن در طبیعت وتفریح مناسب، فراهم نکردن زندگی شاد وامن برای کودکان همه این‌ها تاثیرات بسزایی در تضعیف سیستم ایمنی وسلامت بچه‌ها دارد.

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان تصریح کرد: در صورت ابتلا فرد بیمار به هرکدام از بیماری‌های اشاره شده، به منظور تسریع در بهبودی فرد وجلوگیری از مبتلا شدن سایرین، در اسرع وقت به دکتر مراجعه، استحمام روزانه کودک، جداکردن فرد بیمار از سایر کودکان، درمان تمام اعضای خانواده در صورت ابتلا به بعضی بیماری‌ها وشست وشو وضد عفونی کردن لباس‌های افراد مبتلا در خانواده وممانعت از ورود فرد بیمار به مدرسه لازم و ضروری است.

با توجه به توضیحات مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به صراحت می‌توان به نقش بسزای مراقبین سلامت در مدارس پی برد و از نحوه تاثیرگذاری آن‌ها درترغیب وتشویق دانش آموزان برای رعایت هرچه بهتر اصول بهداشتی در فصل مدارس سخن به میان آورد.

بازگشایی مدارس

ماشاالله میرزا حسینی، معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش وپرورش استان کرمان با اشاره به اهداف ایجاد بهداشت در مدارس گفت: راه اندازی بهداشت در مدارس به منظور تامین و ارتقا سلامت جسمی، روانی، اجتماعی ومعنوی دانش آموزان است که بتوان یک انسان کامل وسالم تحویل جامعه داد، که در این میان سلامت جسمانی نقش حائز اهمیتی دارد.

او با تاکید بر این که اگر یک نفر سالم نباشد به طور حتم سلامتی بقیه افراد تضمین شده نیست، افزود: در مدارس آموزش و توجه به بهداشت و مسائل بهداشتی بچه‌ها در دستور کار مراقبین سلامت است تا با سلامتی آن‌ها جامعه سالمی را داشته باشیم و با کمال صحت وتندرستی بتواننم به بقیه ابعادی که مدنظر است در سند تحول بپردازیم.

میرزا حسینی گفت: از عوامل تاثیر گذار در سلامت دانش آموزان، به سلامت محیط مدارس می توان اشاره کرد برای مثال: محیط فیزیکی مدارس، نیرو‌های انسانی اعم از معلمان ،نیرو‌های خدماتی ودانش آموزان درحفظ بهداشت محیط مدارس بسیار تاثیرگذار هستند.

او تصریح کرد: محیط مدارس باید محیطی سالم باشد که دانش آموزان راحت بتوانند درسشان را ادامه بدهند، که خوشبختانه مدارسی که اخیرا ساخته شده است به مسائل روان شناختی وجسمانی مانند، رنگ به کاربرده شده در کلاس‌ها، شمالی جنوبی بودن ودر نهایت آفتابگیر بودن کلاس درس و... توجه لازم شده است.

میرزاحسینی ادامه داد: از ابتدای تابستان پوستر‌ها و بروشور‌ها وتمامی موارد آموزشی که احتیاج است دانش آموزان بدانند در مدارس توزیع  ودوره‌های ضمن خدمت وتوانمند سازی برای معلمان ومراقبین سلامت  برگزار شد که جزیی از برنامه درسی معلمان برای آموزش بهداشت است.

او گفت: برای افزایش آگاهی به والدین ودانش آموزان 6 هزار پوستر آموزشی در خصوص بیماری‌های تنفسی بین ادارات و مدارس استان توزیع شده است و همچنین کارگاه تولید ماسک در هنرستان‌ها برای بهره‌مندی از توانایی‌ها و ظرفیت‌های هنرستان‌ها راه اندازی شده است.

بازگشایی مدارس

معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش وپرورش استان کرمان با ابراز خرسندی از همه گیر نبودن شپش سر در بین دانش آموزان طی دوران تحصیلی اخیر، اضافه کرد: در صورت مشاهده چنین مواردی به مدیران مدارس اعلام کردیم که هر دانش آموزی با داشتن هر علایم بیماری واگیر دار، اصلا سخت گیری نکنند تا دانش آموز دوران بیماری را در خانه طی کند و از همه گیری در مدارس جلوگیری شود.

میرزا حسینی، افزود: بیش از 2000 اتاق بهداشت‌مدارس مانند، گاز استریل، باند، چسب زخم، صابون مایع و... تجهیز شده است.

اوبا اشاره به اینکه تا بدنی سالم نباشد، فکر وذهن سالمی هم نخواهد داشت گفت: مرتب به دانش آموزان گفته می شودکه چه مواد غذایی مضر و کدام سودمند هستند وهر سال چند دستورالعمل به مدارس ارسال می شود که چگونه وچه موادی در مدارس سرو شود ودر اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.

میرزاحسینی تصریح کرد: والدین تغذیه روزانه دانش آموز را با مواد سالم ، مانند لقمه‌های نون وپنیر وگردو، مغزها، میوه‌ها و... آماده کنند و حالا به هر دلیلی چنین امری محقق نشد، مکان‌هایی به عنوان پایگاه‌های تغزیه سالم یا همان بوفه تعبیه شده که از لحاظ اجرایی سازمان دانش آموزی و تحت نظارت بهداشتی اداره سلامت وتندرسی کارشان را انجام می‌دهند.

درپی صحبت با معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش وپرورش، از سفیران سلامت یا همان بهداشت یاران در مدارس قدردانی کرد که کمک حال مراقبین سلامت ومعلمان هستند و تمام پیام‌ها وآموزش‌های بهداشتی را به همسالان خود انتقال می‌دهند، این درحالی است که سال تحصیلی امسال در استان کرمان با بیش از 655 هزار دانش آموز آغاز خواهد شد.

بازگشایی مدارس

سال تحصیلی با 655 هزار دانش آموز 

احمد اسکندری نسب مدیر کل آموزش وپرورش استان کرمان گفت: تاکنون 15 درصد دانش آموزان در هر مدرسه، سفیر سلامت شده اند که می‌توان گفت در کل استان تقریبا 45 هزار دانش آموز به عنوان سفیر سلامت هستند.

او برای افزایش سطح ارتقا بهداشت در مدارس بیان داشت: با توجه اینکه به ازای هر 750 دانش آموز مدارس شهری، یک مراقب سلامت تعلق می‌گیرد، 311 مراقب سلامت در کل استان داریم و در صدد آن هستیم که با جذب نیرو برای رفع کمبود مراقبین سلامت در مدارس، این تعداد تقلیل پیدا کند و به هر 500 نفر دانش آموز یک مراقب سلامت برسد و همچنین در مدارس روستایی هم مراقب سلامت داشته باشیم.

اسکندری نسب درخصوص اقدامات آموزش وپرورش در این راستا، بیان داشت: در استان کرمان نزدیک به 1000 مدرسه، مروج سلامت داریم که تمام دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از محیط مدارس و بهداشت دانش آموزان و... را مورد بررسی قرار می‌دهند.

او عنوان کرد: بالغ بر 350 هزار دانش آموز درپایه دبستان داریم که هر ساله در دو نوبت باهمکاری دانشگاه علوم پزشکی استان، فلوراید تراپی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های دانش آموزان از کلاس اول تا پایه ششم انجام می شود.

مدیر کل آموزش وپرورش استان کرمان، با اشاره به اینکه سال تحصیلی جدید با بیش از 655 هزار دانش آموز کرمانی آغاز می‌شود، تصریح کرد: برای حفظ سلامتی دانش آموزان، طبق اعتبارات واریزی وزارتخانه، مبلغ 3 میلیون و 600 هزار تومان برای ضدعفونی و گندزدایی  مدارس استان به حساب آنان واریز شده است.

امسال در پی اعلام وزیر آموزش وپرورش در دایر شدن مدارس از 15 شهریورماه با توجه به شیوع بیماری منحوس کرونا به جمع سایر بیماری‌های واگیردار شایع در بین دانش آموزان، درصورت رعایت نکردن بهداشت و خودداری نکردن از تجمع بچه‌ها در مدرسه، مدارس می‌توانند بهترین جا برای شیوع بیماری‌های واگیردار شوند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

قاتل خاموش جان نخبه مازندرانی و پدرش را گرفت

مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه

خشم بهاری را کنترل کنید

چگونه مصرف برق یخچال فریزر را کاهش دهیم؟

اهمیت خواب را جدی بگیرید

5 اقدام برای جلوگیری از آلوده شدن تلفن همراه به بدافزار

سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید

بیانیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز در خصوص سرایت بنزین به آب‌های سطحی

تصادف در جاده راین - جیرفت 6 مصدوم برجا گذاشت

نجات 6 کودک گرفتار در کوه‌های کرمان

فرمانده انتظامی کرمان: شوراهای استان در تامین دوربین های نظارتی همکاری کنند

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان

رد رشوه از سوی مامور وظیفه شناس فراجا در ریگان

فعالیت سامانه بارشی جدید تا هفته آینده ادامه دارد

آغاز عرضه خودرو‌های وارداتی از روز یکشنبه 16 اردیبهشت

قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم دستگیر شد

جزییات بیمه رایگان مادران دارای سه فرزند اعلام شد

جمعی از معلمان سراسر کشور 12 اردیبهشت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

هراس اسرائیل از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی

اعلام شماره تماس برای دیدار مردمی وزیر بهداشت

چاقی احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد

قبض برق ٢ میلیون تومانی در انتظار استفاده کنندگان از کولر گازی

آذرخش موجب مرگ یک نفر در عنبرآباد کرمان شد

استاندار کرمان: معادن را به شرط اشتغالزایی واگذار می‌کنیم

تیراندازی در عروسی 2 قربانی جدید در جنوب کرمان گرفت

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

فیلم| بارش شدید باران و آبگرفتگی در سطح شهر و گلزار شهدای کرمان

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی کرمان تخریب و بسته شد

جراحی‌های چاقی و مزایا و معایب آن

بالاخره با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟

سواحل دیدنی جنوب ایران را بشناسید+آدرس

وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

بررسی مخفیانه قرار بازداشت نتانیاهو توسط دادگاه لاهه

مرکز سراج در بم افتتاح شد

ضوابط تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده جیرفت تصویب شد

امام جمعه کرمان: اجلاس پیرغلامان حسینی فرصت فرهنگی و تاریخی مهمی برای استان است

تاکید استاندار کرمان بر آمادگی دستگاه‌ها برای مخاطرات بارندگی

کارت شرکت در نوبت اول کنکور سراسری 1403 منتشر شد

مصوبه مجلس برای ضبط وسیله نقلیه حامل سلاح جنگی

حکایت «ریز پرنده‌هایی» که عمرشان کوتاه بود!

نوآوری در تسلیحات و شناخت روش‌های دشمن همواره باید در دستورکار نیرو‌های مسلح باشد

رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان

هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمانی‌ها

امام جمعه کرمان: عملیات تنبیهی سپاه درس عبرتی برای دنیای استکبار است

فیلم / اصفهان، امروز چه گذشت؟

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

سانحه رانندگی در جیرفت یک کشته و چهار مصدوم برجا گذاشت

امام جمعه کرمان: هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیات ویران کننده روبرو خواهد شد

مسیر دارزین به سمت دهبکری بم بازگشایی شد