آخرین مطالب

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر اجتماعی

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر

  بزرگنمایی:
- راور، شهرستانی در منطقه‌ای کویری، در منتهی‌الیه شمال شرقی کرمان، با وجود جاذبه‌های متعدد، محصولات و صنایع پرآوازه‌ به‌ویژه روستاهای ییلاقی و با صفای آن از مناطق کمتر شناخته شده و گمنام این استان است.

به گزارش کیمیای شرق آنلاین، حدود 140 کیلومتر از مرکز استان کرمان به سمت شمال شرق آن طی مسیر کنیم، شهرستان راور در آخرین نقطه محدوده جغرافیایی استان قرار دارد که مسافرانش را به استان های خراسان بدرقه می کند.

راور یکی از دروازه های ورود به کویر زیبا و اسرارآمیر لوت محسوب می شود، شاید عجله مسافران برای عبور از کویر باعث شده تا جاذبه ها و ظرفیت های متنوع راور پنهان بماند.

شهرستان راور با وجود نزدیکی به بیابان جهاتی لوت و همچنین کاروانسرای چاه کوران که سال قبل در فهرست آثار جهانی قرارگرفت، در کنار عنوان شهر ملی قالی، صاحب موقعیت بسیار ممتازی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع در سطح ملی و جهانی است.

اما در منطقه ای کویری، وجود روستاهای ییلاقی در این منطقه گرم و خشک که هر کدام با جاذبه های کم نظیر تاریخی و طبیعی، شهرستان راور را به پدیده اعجاب انگیز و ارزشمندی در استان کرمان بدل کرده، بر زیبایی این منطقه افزوده و کمتر فردی از این ظرفیت ها باخبر است.

در حالی که در اوج گرمای تابستانی کویر لوت دمای هوا در راور به حدود 45 درجه می رسد، روستاهای ییلاقی این منطقه با آب و هوایی بهاری و فرحبخش از مسافران و گردشگران کلافه از گرما پذیرایی دلچسبی می کند.

روستای طرز

روستای زیبا و تاریخی طرز در 40 کیلومتری راور با یک هزار و 800 متر ارتفاع از سطح دریا در شمال‌غرب این شهرستان قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان یا حتی قبل از آن می‌رسد و به عنوان یکی از روستاهای دارای جاذبه و هدف گردشگری در استان کرمان تعیین شده است.

این روستا با وجود اینکه فاصله چندانی با کویر لوت و گرم‌ترین نقطه کره زمین(گندم بریان) ندارد اما در فصل گرم دارای آب وهوایی معتدل و فضایی سرسبز است و گردشگران زیادی به آن سفر می کنند.

درختان سرو روستای طرز از شگفتی ها و جاذبه های کم نظیر این روستای کویری محسوب می شوند و قدمت سروهای معروف طرز بین یک تا 2 هزار سال تخمین زده می شود.

در کنار این درختان سرو، درخت سرو تنومند و بزرگی قرار دارد که گفته می شود عمر آن به سه هزار سال قبل بر می گردد و ارتفاعش در حدود 37 متر است.

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر
 درخت سرو کهنسال روستای طرز

بافت معماری روستای طرز، کوهستانی و پوشش گیاهی و سبز روستا تحت تاثیر باغ‌های پسته، بادام، زردآلو، خرما و انار، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

در روستای طرز علاوه بر ردیف زیبای سروها و باغ‌های زیبا و قدیمی، آثاری تاریخی، چون برج و مجموعه وکیلی هم دیده می‌شود که در سفر به این روستا از این اماکن نیز می توان بازدید کرد.

فیض آباد، بهشت ناشناخته

روستای گردشگری و تفریحی فیض آباد در منطقه ای کوهستانی و در حدود 40 کیلومتری شهر راور واقع شده که دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و در حاشیه کویر خشک، در فصل های بارانی، شاهد بارش باران زیادی در این روستا هستیم.

به دلیل واقع شدن این روستا در منطقه ای کوهستانی و آب و هوای مناسب، کشاورزی در این روستا رونق دارد و محصولاتی مانند گندم، گردو، زردآلو، انواع توت، هلو و زعفران به دست‌ می آید و کیفیت زعفران فیض آباد نیز زبانزد است.

فیض آباد به بهشت ناشناخته معروف است و آبشار آن از جاذبه های بسیار دلپذیر و چشم‌نوازی به شمار می رود که هر مسافر و بیننده ای را به وجد می آورد و جریان داشتن این آبشار در دل روستا باعث سر سبزی و شادابی منطقه شده است.

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر
 طبیعت پاییزی روستای فیض آباد

برج فیض آباد نیز از مهمترین آثار تاریخی این روستا به شمار می رود که مربوط به دوره قاجار و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

گردشگرانی که به روستای فیض آباد سفر می کنند، در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی، می توانند از فضای سرسبز روستا و محصولاتی نظیر زردآلو، گیلاس، آلبالو، هلو و گردو، گندم و غیره نیز استفاده کنند و لذت ببرند.

قدمت روستای فیض آباد به حدود 500 سال تخمین زده شده و زیارت‌گاهی به نام فاطمه بنت جکاد(امامزاده بی بی فاطمه) از آثار فرهنگی و تاریخی روستا محسوب می‌شود.

روستای مُکی

اما روستای مُکی در فاصله 35 کیلومتری شمال شرق شهرستان راور، در محیطی بکر و در تلاقی با بیابان لوت قرارگرفته است که راه دسترسی به آن از جاده ای کوهستانی و از میان رودخانه ای فصلی می گذرد.

این روستا اینک ساکنان فصلی دارد و به دلیل قرار گرفتن در نزدیکترین نقطه به کویر لوت و به ویژه متطقه گندم‌بریان از جذابیت خاصی برخوردار است.

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر
 آبشار مکی

اما بزرگترین غافلگیری و شگفتی در روستای مکی راور، آبشار این روستا است که در نوع خود و در همسایگی کویر جاذبه ای کم نظیر و بازدید از آن فرصتی کمیاب و هیجان انگیز برای هر گردشگری است.

آبشار روستای مکی در فاصله کمی از این روستا قرار دارد و مناطق سرسبز اطراف آبشار آن هم در این ناحیه کویری، تحسین و تعجب هر بیننده ای را بر می انگیزد؛ این آبشار حدود 12 متر ارتفاع دارد و آب آن از 2 طبقه به میان صخره ها می ریزد که زمین های کشاورزی پایین دست را نیز آبیاری می کند.

دمای آب آبشار مکی 38 درجه و دارای مواد معدنی فراوان است که فضای اطراف آن را خزه ها و پرسیاوشان وحشی پوشانده که منظره ای چشم نواز را در معرض دید قرار می دهد.

به علت شرایط خاص روستا، جمعیت کم و حضور فصلی اهالی، همچنین نبود امکانات کافی، گردشگران برای بازدید روستا و آبشار باید لوازم کافی و ضروری سفر را به همراه داشته باشند و در صورت امکان از راهنمایان محلی استفاده کنند.

روستای گوجر

روستای گوجر در 50 کیلومتری شمال غرب شهرستان راور قرار دارد و یکی دیگر از روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوا برای گردشگری محسوب می شود که با طبیعت دلنشین، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

روستای گوجر حدود 400 سال قدمت دارد و قلعه تاریخی روستا نماد اصالت تاریخی این منطقه به شمار می رود که روزگاری اهالی روستا را از شر دشمنان حفظ می کرده است.

روستاهای ییلاقی راور، معجزه‌ای در دل کویر
 روستای و قلعه گوجر

اهالی روستای گوجر نیز مانند اغلب روستاهای حاشیه کویر به شغل کشاورزی مشغول هستند و گندم، جو، انار و ذرت از مهمترین محصولات آنان است اما در سالیان اخیر به دلیل کم آبی، کاشت پسته در روستا رونق یافته است.

اکثر زنان روستای گوجر علاوه بر انجام فعالیت‌های روزانه خود به قالیبافی می‌پردازند، قالی های خوش نقش و نگار باکیفیتی با سرانگشتان خود خلق می کنند و تجربه تماشای هنر قالیبافی از نزدیک جذابیت خاص خود را دارد.

هرچند استان کرمان با 10 اثر ثبت جهانی و صدها جاذبه تاریخی و طبیعی در کشور جایگاه رفیعی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد، اما روستاها و مناطق کمتر شناخته شده و بکر فراوانی در این دیار موجود است که هر کدام با جذابیت ویژه و کمتر دیده شده نیاز به معرفی و شناسایی بیشتری برای جذب گردشگران دارند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

فیلم| بارش شدید باران و آبگرفتگی در سطح شهر و گلزار شهدای کرمان

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی کرمان تخریب و بسته شد

جراحی‌های چاقی و مزایا و معایب آن

بالاخره با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟

سواحل دیدنی جنوب ایران را بشناسید+آدرس

وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

بررسی مخفیانه قرار بازداشت نتانیاهو توسط دادگاه لاهه

مرکز سراج در بم افتتاح شد

ضوابط تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده جیرفت تصویب شد

امام جمعه کرمان: اجلاس پیرغلامان حسینی فرصت فرهنگی و تاریخی مهمی برای استان است

تاکید استاندار کرمان بر آمادگی دستگاه‌ها برای مخاطرات بارندگی

کارت شرکت در نوبت اول کنکور سراسری 1403 منتشر شد

مصوبه مجلس برای ضبط وسیله نقلیه حامل سلاح جنگی

حکایت «ریز پرنده‌هایی» که عمرشان کوتاه بود!

نوآوری در تسلیحات و شناخت روش‌های دشمن همواره باید در دستورکار نیرو‌های مسلح باشد

رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان

هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمانی‌ها

امام جمعه کرمان: عملیات تنبیهی سپاه درس عبرتی برای دنیای استکبار است

فیلم / اصفهان، امروز چه گذشت؟

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

سانحه رانندگی در جیرفت یک کشته و چهار مصدوم برجا گذاشت

امام جمعه کرمان: هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیات ویران کننده روبرو خواهد شد

مسیر دارزین به سمت دهبکری بم بازگشایی شد

آماده‌باش در 5 استان/ هموطنان سفر خود را به جنوب کشور تعویق بیندازند

بارندگی 120 میلیمتری در سیستان و بلوچستان؛ انسداد راه ارتباطی 35 روستا

دسترسی جنوب کرمان به دلگان سیستان و بلوچستان قطع شد

دستور تخلیه سه روستای جنوب کرمان صادر شد

مدارس شرق کرمان چهارشنبه غیرحضوری شد

راه ارتباطی هشت روستای کوهستانی منطقه ریگان قطع شده است

آموزش در مدارس شهرستان های ریگان و گُنبکی سه شنبه غیرحضوری است

انحراف اتوبوس در سیرجان 9 مجروح برجای گذاشت

رونمایی از دیوارنگاره «وعدالصادق» تا نورپردازی در میدان آزادی

هشدار کامرون به اسرائیل: تنش‌ها را در منطقه تشدید نکنید

توقیف محموله کود شیمیایی رژیم صهیونیستی توسط گمرک ایران

ایروانی: اسرائیل می‌داند پاسخ دوم ایران قاطعانه‌تر خواهد بود

طرف مقابل واکنشی نشان دهد، اقدامات بعدی ایران سهمگین‌تر خواهد بود

هنرمندان با صدور بیانیه‌ای از اقدام مقتدرانه ایران علیه رژیم صهیونیستی حمایت کردند

اذعان رسانه صهیونیست: پاسخ ایران به اسرائیل، نشان داد که تهران مهارشدنی نیست

امیرعبداللهیان: هیچ هدف غیرنظامی را در پاسخ خود تعریف نکردیم

دستگیری زن و مرد مامورنما در مزارع پیاز عنبرآباد

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

داده‌نما |هشدار قرمز هواشناسی کرمان+ اثر مخاطرات باران سیل‌آسا و تمهیدات

بیانیه وزارت امور خارجه درباره عملیات دفاعی ایران

عملیات «وعده صادق» به همه اهدافش نائل شد

اطلاعیه سپاه درباره حملات گسترده علیه رژیم صهیونیستی

حمله راکتی گسترده حزب الله لبنان به رژیم صهیوینستی در منطقه اشغالی جولان

وزیر امور خارجه ایتالیا: ایران خویشتن‌داری کند

گردوغبار شدید شرق کرمان را فراگرفت