آخرین مطالب

کرمان شهر بی‌پلاک اجتماعی

کرمان شهر بی‌پلاک

  بزرگنمایی:
شاید باورش سخت باشد اما خانه‌های بی‌نشان و بی پلاک در شهر کرمان کم نیستند؛ خانه‌هایی که پلاک بر سردر آنها نصب نشده و با احتساب بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌هایی که آنها نیز نام و نشان ندارند، ساکنان برای دادن یک نشانی همچنان سردرگم هستند.

پ به گزارش کیمیای شرق به نقل از ایرنا لاک‌ها پیشانی خانه‌ها هستند عددهایی که در صورت نبودشان بر روی در خانه‌ها بخشی از نامه‌های شهروندان، قبوض آب، برق، گاز و تلفن و مرسوله‌های پستی و احضاریه‌های دستگاه‌های قضایی و انتظامی را بلاتکلیف و سردرگم می‌کند.

در شهر کرمان برای خیلی‌ها از جمله خود من، نوشتن نشانی منزل بدون شماره پلاک عادی شده ما هر جا بخواهیم آدرسی بنویسیم رنگ در خانه و اینکه سمت چپ است یا راست و اینکه همکف است یا نه و یا سایر نشانی ها را می‌نویسیم؛ اتفاقی که باعث شده خیلی وقت‌ها پستچی بعد از چند روز نرساندن مرسولاتمان به ما، از ناخوانا بودن آدرس گلایه کرده که تقصیر خودتان است که بد آدرس می‌دهید.

قبل از اینکه به معضل نبود پلاک روی درِ خیلی از خانه‌های کرمانی‌ها بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر در مورد پلاک‌ها بدانیم. پلاک؛ شماره منحصربه‌فرد خانه ای است که در یک کوچه یا محله به هر ساختمان تعلق می گیرد و بر روی قطعه ای معمولا فلزی حک می‌شود تا یافتن مکان ساختمان را آسان‌تر کند و این شماره خانه معمولاً بخشی از آدرس پستی است.

ایرنا در گزارش دیگری به مشکل نداشتن تابلو در بسیاری از کوچه ها و حتی برخی خیابان ها می پردازد اما در خصوص نبود پلاک روی در خانه ها باید گفت در جاهای مختلف دنیا از سیستم‌های شماره‌گذاری متفاوتی استفاده می‌شود و در بسیاری موارد حتی در یک شهر هم سیستم شماره‌گذاری واحدی وجود ندارد و در برخی مناطق جهان هم خانه‌ها به جای شماره با نام مشخص می‌شوند.

در ایران شیوه رایج شماره‌گذاری خانه‌ها از این قرار است که معمولاً اعداد فرد در یک سمت و اعداد زوج در سمت دیگر خیابان قرار می‌گیرند و معمولاً به ترتیب هستند.

البته محله های قدیمی تر شهر کرمان عموما دارای پلاک هستند اما آمار خانه های بدون پلاک در این شهر آنقدر زیاد است که قابل تامل به نظر می رسد و صرف نظر از کم کاری مدیران متولی، معلوم نیست چرا حتی رسانه ها نیز آنطور که باید به آن نپرداخته اند.

 

در کشورمان بر روی پلاک‌های جدید 2 عدد مهم درج شده، اولی شماره پلاک خانه است، دومی کد 10 رقمی خانه که منحصربه‌فرد است و به نوعی شماره ملی خانه محسوب می‌شود.

مشکلات نبود پلاک از زبان مدیرکل پست

مدیرکل پست استان کرمان در این زمینه گفت: خانه های بافت شهری قدیم پلاک و کدپستی دارند اما به ساختمان های بافت‌های جدید شهری بویژه در شهرک‌های نوساز کد پستی دارند اما این عدد بر روی در ورودی خانه نصب نشده و پلاک شهرداری هم ندارند که این موضوع چالش بزرگی را برای پست ایجاد کرده است.

مهدی جعفری گفت: یکی از مشکلات نبود کد پستی و پلاک در بافت‌های شهری بحث آدرس‌دهی (نشانی) شهروندان است که متاسفانه نارضایتی آن به پست بر می‌گردد؛ به طور مثال فرد می‌خواهد برای دریافت گواهینامه، گذرنامه و سایر مرسولات پستی آدرسی بدهد تا به دستش برسد اما متاسفانه خیلی از جاها ما حتی نامگذاری معابر هم نداریم و این مهم باعث می‌شود که آدرس‌نویسی پیچیده و سخت شود و آدرس‌های دقیقی نمی‌توان نوشت.

وی با اشاره به نارضایتی‌های مردمی که در ارائه خدمات پستی در نتیجه آدرس‌دهی‌های اشتباه پیش می‌آید، گفت: متاسفانه قصور این موضوع به پست برنمی‌گردد بلکه بر عهده شهرداری است که بیاید و خیابان‌ها را نامگذاری و خانه‌ها را پلاک‌گذاری کند تا ما نیز کار خودمان را به نحو احسن انجام دهیم.

مدیرکل پست استان کرمان گفت: عمده مشکلات پست در ارائه خدمات مربوط به شهرک‌های تازه جدید است که پلاک‌گذاری‌ شهرداری در آنها انجام نشده؛ هر چند اخیرا شماره‌گذاری معابر در این شهرک‌ها انجام شده اما اینکه فردی بخواهد آدرس بدهد بعضا فقط کوچه و خیابان را نام می‌برد اما به جای شماره پلاک می‌گوید مثلا درب چندم، تیر برق مثلا چندم، که اگر پلاک شهرداری بود خیلی راحت تر ما می‌توانستیم به مقصد برسیم.

وی داشتن پلاک و کدپستی را حداقل امکانات قابل ارائه به واحدهای مسکونی و تجاری در شهر عنوان کرد و افزود: عوارض ناشی از نداشتن این 2، در برخی از موارد غیرقابل جبران است.

نصب پلاک وظیفه شهرداری است

 

مدیرکل پست کرمان در ادامه با اشاره به اینکه طبق توافقی که صورت گرفته، نصب پلاک‌ها بر درب منازل با هماهنگی شهرداری باید انجام شود، افزود: اطلاعات پست برای تک تک منازل مردم آماده است اما یک پلاک به صورت تلفیقی شامل (کد پستی به همراه پلاک شهرداری) بر روی یک تابلو روی در منزل شهروندان باید توسط پیمانکاری که توسط شهرداری جذب شده، نصب یا به عبارتی پلاک‌کوبی شود.

وی با اشاره به اینکه چندین بار پیگیر نصب پلاک‌ها از سوی شهرداری شده‌ایم و با شهردار هم نشست داشتیم اما منجر به نتیجه نبوده است، گفت: مشکل از طرف شهرداری است که به وظایف خود در راستای نصب پلاک‌ها عمل نمی‌کند در صورتی که اطلاعات پست به صورت کلی آماده است.

مدیرکل پست استان کرمان با اشاره به اینکه بعد از برداشت اطلاعات توسط پست، این اطلاعات در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد، گفت: در نهایت شهرداری با توجه به این اطلاعات، پلاک‌گذاری را به صورت تلفیقی (پلاک شهرداری با کد پستی) انجام می دهد.

وی تاکید کرد: یک‌سری نشست‌ها با شهرداری برگزار شده و همین حدود 2 هفته قبل هم نشستی با شهردار برگزار شد و پیگیر این هستیم که امسال شهرداری کار پلاک‌گذاری را انجام دهد.

پلاک‌های هوشمند

 

در حالی که که بر سر در خیلی از خانه‌های کرمانی‌ها پلاک نصب نشده، براساس گزارش ها در دیگر کلانشهرها از سال گذشته پلاک‌های هوشمند نصب شده، از مزایای پلاک‌های هوشمند می‌توان گفت که این پلاک‌ها دارای بارکد هستند و شهروندان می‌توانند با اسکن آن به اطلاعات و خدمات مرتبط با ملک خود دسترسی پیدا کنند و علاوه بر این به گفته کارشناسان می‌تواند زیرساختی برای ارائه فناوری‌های نوین مکان‌مند و شهر هوشمند نیز باشد.

جعفری با اشاره به اینکه پلاک‌هایی که در طرح جدید در شهر کرمان نصب خواهند شد، هوشمند هستند، گفت: پلاک‌های پستی هوشمند دارای بارکد و نشانگر کد پستی 10 رقمی هستند و به عنوان یکی از ابزارهای ارائه خدمات هوشمند می‌تواند برای انواع خدمات مانند پست، تلفن، آب، برق و گاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: مجتمع‌هایی وجود دارد که اگر به طور مثال بخواهیم 15 پلاک در آنها نصب کنیم، این امکان وجود ندارد و از نظر فضا و سیمای شهری جالب نیست، به همین‌ منظور پلاک‌های هوشمند در نظر گرفته شده‌اند که در آنها با اسکن کد کیو آر خیلی راحت کدهای مربوط به آن مجتمع و منازل مسکونی استخراج می‌شود.

پلاک‌گذاری مقدمه طرح ملی نشانی یکسان استاندارد ایرانیان

 

جعفری با اشاره به اینکه پلاک‌گذاری منازل یکی از زیر ساخت‌های اجرا طرح ملی نشانی یکسان استاندارد ایرانیان (جی.نف) در استان است، گفت: این طرح به سه بخش کدپستی، کدیونیک یا امکان اختصاصی طول و عرض جغرافیایی مکان‌ها و سامانه یکپارچه سرویس تقسیم می‌شود و زمانی این طرح به مرحله نهایی می رسد که این پلاک‌کوبی توسط شهرداری انجام شود.

پاسکاری مسئولان

اما این مشکلات درحالی است که وقتی پای صحبت مسئولان شهرداری می نشینیم ماجرا جالب تر می شود؛ در واقع شهرداری و اداره‌کل پست از مهم‌ترین متولیان در امر نصب تابلو پلاک و کدپستی بر در منازل هستند و قطعا در آدرس‌های پستی پلاک نقش موثری در یافتن آدرس منازل دارد و افراد را از سردرگمی نجات می‌دهد.

آن طور که تا اینجای گزارش گفته شد، پلاک‌گذاری خانه‌های شهر کرمان بویژه در مناطق جدید و شهرک‌های تازه تاسیس از وضعیت خوبی برخوردار نیست و مدیر کل پست کرمان هم ضمن تایید این موضوع، شهرداری را مسئول پلاگذاری برشمرد و تاکید کرد که پست وظیفه اصلی خود یعنی دادن اطلاعات به شهرداری را انجام داده و هم اینک وظیفه شهرداری است که پای کار میدانی بیاید.

اما معاون خدمات شهری شهرداری کرمان می‌گوید: برای نصب پلاک در مناطق فاقد پلاک ما آمادگی داریم و اگر اراده دوستان در مجموعه اداره کل پست باشد، حاضریم کار پلاک گذاری مناطقی که پلاک نصب نشده را آغاز کنیم.

 

محمود ایرانمنش در جواب این موضوع که پست می‌گوید اطلاعات لازم را به شهرداری برای اجرای پلاگذاری منازل فاقد پلاک داده است، گفت: واقعیت امر این است که من خودم اطلاعات را ندیده ام و اگر ارسال کرده اند به دست من نرسیده است.

وی در ادامه چنین با صراحت گفت: «جسارتا اگر امکانش وجود دارد به پست بگویید مجددا اطلاعات را بفرستد، یا خود شما (خبرنگار) یک پیگیری کنید ببیند این اطلاعات را در چه تاریخی داده اند و چه نامه‌ای بوده و پیگیری شود تا این مشکل مردم حل شود».

معاون خدمات شهری شهرداری کرمان ادامه داد: در پنج منطقه شهر کرمان مشکلات پلاک‌گذاری وجود دارد ولی جزییات آن را نمی‌دانم و از شهرداری هر منطقه باید مجزا پرسیده شود.

به گزارش ایرنا، اینکه مشکلی ادامه دار طی همه سال های گذشته در کلانشهر مرکز یک استان وجود داشته و دارد یک طرف، اینکه مسئولان شهرداری از موضوع اظهار بی‌اطلاعی می کنند نیز طرف دیگر ماجراست که حتی حاضر نیستند خودشان موضوع را پیگیری کنند و از رسانه ها می خواهند به شرکت پست اعلام کند اطلاعات را بار دیگر ارسال کند و به نظر می رسد اینچینن مشکلاتی، در نظر مدیران ارشد شهرداری کرمان، پیش پای مشکلات مردم در سایر بخش های مدیریت شهری، بسیار ناچیز و کوچک بوده است که حتی قابلیت پیگیری نیز نداشته و ندارد.

اما انتظار می رود با هماهنگی بین ادارات متولی در این زمینه هرچه سریع تر جای خالی پلاک ها روی منازل شهروندان کرمان زودتر حل شود تا سردرگمی مردم و نامه رسانان نیز زودتر پایان یابد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

فیلم| بارش شدید باران و آبگرفتگی در سطح شهر و گلزار شهدای کرمان

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی کرمان تخریب و بسته شد

جراحی‌های چاقی و مزایا و معایب آن

بالاخره با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟

سواحل دیدنی جنوب ایران را بشناسید+آدرس

وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

بررسی مخفیانه قرار بازداشت نتانیاهو توسط دادگاه لاهه

مرکز سراج در بم افتتاح شد

ضوابط تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده جیرفت تصویب شد

امام جمعه کرمان: اجلاس پیرغلامان حسینی فرصت فرهنگی و تاریخی مهمی برای استان است

تاکید استاندار کرمان بر آمادگی دستگاه‌ها برای مخاطرات بارندگی

کارت شرکت در نوبت اول کنکور سراسری 1403 منتشر شد

مصوبه مجلس برای ضبط وسیله نقلیه حامل سلاح جنگی

حکایت «ریز پرنده‌هایی» که عمرشان کوتاه بود!

نوآوری در تسلیحات و شناخت روش‌های دشمن همواره باید در دستورکار نیرو‌های مسلح باشد

رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان

هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمانی‌ها

امام جمعه کرمان: عملیات تنبیهی سپاه درس عبرتی برای دنیای استکبار است

فیلم / اصفهان، امروز چه گذشت؟

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

سانحه رانندگی در جیرفت یک کشته و چهار مصدوم برجا گذاشت

امام جمعه کرمان: هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیات ویران کننده روبرو خواهد شد

مسیر دارزین به سمت دهبکری بم بازگشایی شد

آماده‌باش در 5 استان/ هموطنان سفر خود را به جنوب کشور تعویق بیندازند

بارندگی 120 میلیمتری در سیستان و بلوچستان؛ انسداد راه ارتباطی 35 روستا

دسترسی جنوب کرمان به دلگان سیستان و بلوچستان قطع شد

دستور تخلیه سه روستای جنوب کرمان صادر شد

مدارس شرق کرمان چهارشنبه غیرحضوری شد

راه ارتباطی هشت روستای کوهستانی منطقه ریگان قطع شده است

آموزش در مدارس شهرستان های ریگان و گُنبکی سه شنبه غیرحضوری است

انحراف اتوبوس در سیرجان 9 مجروح برجای گذاشت

رونمایی از دیوارنگاره «وعدالصادق» تا نورپردازی در میدان آزادی

هشدار کامرون به اسرائیل: تنش‌ها را در منطقه تشدید نکنید

توقیف محموله کود شیمیایی رژیم صهیونیستی توسط گمرک ایران

ایروانی: اسرائیل می‌داند پاسخ دوم ایران قاطعانه‌تر خواهد بود

طرف مقابل واکنشی نشان دهد، اقدامات بعدی ایران سهمگین‌تر خواهد بود

هنرمندان با صدور بیانیه‌ای از اقدام مقتدرانه ایران علیه رژیم صهیونیستی حمایت کردند

اذعان رسانه صهیونیست: پاسخ ایران به اسرائیل، نشان داد که تهران مهارشدنی نیست

امیرعبداللهیان: هیچ هدف غیرنظامی را در پاسخ خود تعریف نکردیم

دستگیری زن و مرد مامورنما در مزارع پیاز عنبرآباد

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

داده‌نما |هشدار قرمز هواشناسی کرمان+ اثر مخاطرات باران سیل‌آسا و تمهیدات

بیانیه وزارت امور خارجه درباره عملیات دفاعی ایران

عملیات «وعده صادق» به همه اهدافش نائل شد

اطلاعیه سپاه درباره حملات گسترده علیه رژیم صهیونیستی

حمله راکتی گسترده حزب الله لبنان به رژیم صهیوینستی در منطقه اشغالی جولان

وزیر امور خارجه ایتالیا: ایران خویشتن‌داری کند

گردوغبار شدید شرق کرمان را فراگرفت