آخرین مطالب

روستاییان، نگران مستمری بازنشستگی نباشند/ زمان دقیق اجرای فازهای تکمیلی بیمه روستایی در سراسر کشور اجتماعی

روستاییان، نگران مستمری بازنشستگی نباشند/ زمان دقیق اجرای فازهای تکمیلی بیمه روستایی در سراسر کشور

  بزرگنمایی:
مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت: ما برای سال آینده افزایش سطوح درآمدی قابل توجهی را پیشنهاد داده ایم که بالاتر از ۶۰ درصد فعلی است.

بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کشور یکی از جوانترین صندوق های بازنشستگی کشور است که عمر آن به کمتر از 2 دهه می رسد، با این حال توانسته موانع و چالش های پیش رو را یکی پیش از دیگری کنار زده و به عنوان موفق ترین صندوق امروز به روستاییان خدمت کند. مهمترین این خدمات را می توان آغاز ارائه بیمه های تکمیلی درمان به روستاییان عنوان کرد. برهمین اساس امروز بیت الله برقراری، مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر مهمان ما در خبرگزاری فارس بود تا به مهمترین پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد. متن ذیل حاصل گفت‌وگوی وی با خبرنگاران ما است:

جامعه هدف 30 میلیون نفری بیمه روستایی

به عنوان سوال نخست بفرمایید که هدف از تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور چه بوده؟

فلسفه وجودی تأسیس این صندوق به نگاه امامین انقلاب و تأکیدات بر رسیدگی محرومین و عدالت اجتماعی، نگاه به روستاها و عشایر وّ اصل 29 قانون اساسی است که تأکید می‌کنند آحاد مردم از بیمه های همگانی باید برخوردار باشند. از این رو هدف از تأسیس چنین صندوقی پوشش بیمه اجتماعی تمام مردم جامعه است.

دولت تقبل کرده تا به عنوان کارفرمای کشاورزان، روستاییان و عشایر وارد عمل شود و با تأسیس این صندوق تواننست برای بیمه های اجتماعی این طیف از جامعه گام بردارد به طوری که امروز دولت 2 برابر حق بیمه این بیمه شدگان را پرداخت می‌کند.

عملاً دولت کارفرمای بیمه شدگان این صندوق بیمه اجتماعی است، جامعه هدف این صندوق تمام روستاهای کشور، کشاروزان و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر هستند، جامعه هدف بسیار گسترده است و اگر تعداد افراد در روستاها، کشاورزان و عشایر را حساب کنیم به 30 میلیون نفر می رسد و یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می دهند، اما از آنجایی که ورود افراد 18 سال و بالای 50 سال به صندوق ممنوع است، از این رو جمعیت جامعه هدف ما به 9 تا 10 میلیون می رسد که با آمار خانواده انها به همان 30 میلیون نفر می رسد.

این صندوق با این جامعه هدف سر و کار دارد، این ها مستحق خدمت هستند چرا که انقلابی بوده و نگاه دولت مردمی نیز به این اقشار جامعه است. ما در حوزه عشایری 11 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی  کرده ایم و این بیانگر انقلابی بودن و پای انقلاب ماندن این بزرگواران است.

این صندوق،خدمات متفاوت تری ارائه می‌کند

چه خدماتی در صندوق بیمه اجتماعی به جامعه هدف ارائه می شود؟

 کسانی که در صندوق اجتماعی بیمه هستند، مستمری بازنشستگی دریافت می کنند، این یکی از خدمات ما است، از دیگر خدمات این صندوق می توان به پرداخت مستمری از کارافتادگی، پرداخت مستمری بازماندگان مستمری ناشی از فوت است و از طرفی هم نقل و انتقال در این صندوق آزاد است، به طوری که سوابق از تأمین اجتماعی به این صندوق قابل انتقال است و از سایر صندوق ها و به سایر صندوق ها نیز نقل و انتقال قابل اجراست.


بحث درمان بیمه شدگان چگونه است و بیمه درمانی بیمه شدگان در کدام سازمان ارائه می شود؟

پایه بیمه های درمانی این جامعه هدف را سازمان بیمه سلامت متقبل شده است، طبق قانون و تأکیدات دولت باید بیمه پایه درمان برای اینها تقبل و اجرا شود. بنابراین تمام عشایران، روستایان و کشاورزان و شهرهای زیر 20 هزار از دفترچه های درمانی بیمه سلامت برخوردار هستند.

اساسنامه صندوق اجتماعی ظرفیتی دارد که‌ می‌تواند بیمه پایه ای را خود صندوق تقبل کند، چنین ظرفیتی پیش بینی شده است اما بودجه سرانه پایه درمان را به بیمه سلامت پرداخت می کنند و سازمان بیمه سلامت این کار را انجام می دهد، اگر بنابر این شد که بودجه سرانه درمان این بیمه شدگان را در اختیار ما قرار دهند ما می توانیم بیمه درمان هم داشته باشیم.

زمان دقیق اجرای فازهای تکمیلی بیمه روستایی در سراسر کشور 

اخیراً بحث هایی درباره بیمه های تکمیلی روستایی مطرح شد، اجرای این طرح به کجا رسیده است؟

ما مصمم شدیم تا بیمه تکمیلی را در اختیار جامعه هدف خود قرار دهیم، از آنجایی که این مسأله از اهمیت بالایی برخوردار بود، طرح را مطالعه کردیم تا به درستی و دقیق انجام و موجب رضایتمندی مخاطبان و جامعه هدف ما شود، براین اساس مطالعات عمیقی صورت گرفت و همه ابعاد را مورد مطالعه قرار دادیم و مرحله آزمایشی را در اصفهان، آذربایجان شرقی و همدان اجرا کردیم.

 ما در این سه استان، مستمری بگیران را تحت پوشش بیمه های تکمیلی قرار دادیم و برای هر نفر، 100 هزار تومان دریافت می شود.

ما مصمم هستیم تا نقاط ضعف و قوت را بررسی کنیم تا مقدمات فراهم شود و تمام جامعه هدف مستمری بگیران تحت پوشش قرار بگیرند. در مرحله بعد نیز بازنشستگان تحت پوشش قرار می گیرند و در نهایت تمام بیمه شدگان را قرار می گیرند.

آمادگی استانها برای اجرای بیمه تکمیلی روستائیان

صندوق چقدر بیمه شده فعال دارد؟

 درحال حاضر ما یک میلیون و 650 هزار نفر بیمه شده فعال داریم و تمام اعضای صندوق 2 میلیون و 450 هزار نفر هستند که شامل بیمه شده فعال و غیر فعال و مستمری بگیران هستند.

163 هزار نفر در مرحله اول تحت پوشش خدمات بیمه های تکمیلی قرار می گیرند و در فازهای بعدی نیز خانواده این مستمری بگیران از خدمات بیمه های تکمیلی ما بهره مند خواهند شد. در حاضر نیز بسیاری از استانها آمادگی دارند که از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کنند و ما به دنبال آزمون و خطا هستیم.

فعالیت 100 کارگزاری در کشور

صندوق بیمه اجتماعی چند کارگزاری فعال در کشور دارد؟

به تناسب موقعیت جغرافیایی استانها، 1800 کارگزار وجود دارد که از ظرفیت آن‌ها استفاده خواهیم کرد، شرکت بیمه های تکمیلی نیز باید وارد مذاکرات با این کارگزاری ها شوند و این بیمه شده‌ها مدارک بیمه تکمیلی را به همان کارگزاری تحویل دهند و خسارات خود را دریافت کنند.

 معادل 4 سال دولت گذشته کار کردیم

حرکت صندوق را چگونه می بینید؟

راه پایداری صندوق و حفظ آن حرکت بر مبنای علمی و محاسبات علمی است و اگر صندوق ها از این نگاه عدول کنند باچالش روبه رو خواهند شد، ما در این صندوق برنامه 5 ساله را تدوین کردیم و این سند راهبردی است که مسیر را با نگاه علمی و برنامه تبیین کرده است.

از زمان استقرار دولت مردمی، بیش از 350 هزار بیمه شده جدید داشته ایم، این معادل حدود 4 سال فعالیت دولت های گذشته در جذب بیمه شده جدید است و در یکسال و نیم دولت جدید صورت گرفته و یک تحول برگ است. ما با همین امکانات، منابع انسانی و لجستیکی این اقدامات را در پیش گرفته ایم.

روستاییان، نگران مستمری بازنشستگی نباشند

برای افزایش سطوح درآمدی بیمه شدگان چه اقداماتی اجرا شده است؟

این صندوق در سال 1384 تأسیس شده و باید سطوح درآمدی تغییر می یافت اما افزایش پیدا نکرده است، در سنوات بعد 10 درصد، در برخی سالها 15 درصد و بالاترین سطح 25 درصد بوده اما با پیگیری های ما و تلاش‌های دولت و موافقت های هیئت امنا، شاهد افزایش 60 درصد افزایش سطوح درآمدی  بودیم. در این حالت بیمه پرداز باید هزینه های بیشتری پرداخت کند و به تبع دولت نیز 2 برابر آن را پرداخت می کند و در این حالت دولت بار مالی این افزایش را پذیرفته و از بیمه شدگان ما حمایت کرده است که باید از آنها قدردانی کنیم. ما برای سال آینده نیز افزایش سطوح درآمدی قابل توجهی را پیشنهاد داده ایم که بالاتر از 60 درصد فعلی است، این بیانگر آن است که رویکرد ما حمایتی است.

دولت در سال گذشته، بودجه ای که به ما تخصیص پیدا کرده است به صورت 100 درصدی پرداخت شد. در سال جاری نیز تاکنون بودجه ما 1500 میلیارد تومان بوده که حدود 800 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

سفر به 11 استان کشور 

اخیراً شاهد گفتمان های چهره به چهره ای از سوی شما با مدیران استانی و مردم بوده ایم، این حرکت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش رسانه ها در تبیین این گفتمان بسیار مهم است،  رسانه‌ها در آگاهی بخشی موثر بوده و امین مردم هستند، یکی از بخش های مورد توجه ما همین مسأله است  و براین اساس امروز به خبرگزاری وزین فارس آمده ام، به خاطر نقش سازنده و آگاهی بخشی شما است و با مخاطبان بسیاری سر و کار دارید. این خبرگزاری مورد اقبال مردم است، خبرهای سازنده و مطلوبی را منعکس می کند و به تعبییر حقیقت و واقعیت می پردازد.

یکی از بخش های رسانه حضور در میان مردم است، نمی شود بنده در اتاق باشم و مردم را به حضور در صندوق بخوانم، به همین سبب است که سفرهای استانی را آغاز کرده ام.متأسفانه برخی از مسئولان استانی هنوز این صندوق را نمی شاسند، چرا که در گذشته این صندوق به درستی تعریف نشده است، ما علاوه بر حضور در استانها به تبیین دستاوردهای نظام اسلامی پرداخته و صندوق بیمه اجتماعی را نیز یکی از این بخش ها می دانیم.‌

در سفر های استانی با نمایندگان ولی فقیه استان‌ها و استانداران، فرمانداران و بخشداران دیدارهایی داشته ام و از  ظرفیت های شورای هماهنگی سازمان های تابعه وزارت تعاون  نیز کمال استفاده را می برم. از طرفی دیگر با کارگزاران و اصحاب رسانه برای افزایش ظرفیت بیمه روستایی سلسله جلسه هایی را برگزار می کنیم.

تاکنون به 11 استان کشور سفر کرده ایم و در دیگر استانها نیز حضور خواهم یافت تا به بیان دستاوردهای نظام و معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های صندوق بیمه اجتماعی بپردازم.

در همین رابطه تلاش کرده ایم تا  سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه های استانها باشیم و در شبکه های خبری استانها نیز حضور پیدا می کنیم تا بتوانیم راوی جهاد تبیین باشیم.

یکی دیگر از اقدامات ما، انعقاد تفاهم نامه با سازمانها و معاونت ها است، اخیرا با معاونت توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر ریاست جمهوری، سازمان شهرداری ها و دهیاری‌ها، اتحادیه کارگران فصلی و بانک ها .... تفاهم نامه هایی را داشته ایم، ما در تلاشیم تا  از هر ظرفیتی برای معرفی صندوق به آحاد جامعه استفاده کنیم.

مادران دارای سه فرزند بیمه رایگان می‌شوند

صندوق بیمه اجتماعی اخیراً اقداماتی را برای توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا کرده است، مفاد اجرای آن را تشریح کنید.

براساس ماده 21 این قانون،دولت مکلف است با تقویت صندوق بیمه اجتماعی روستاییان نسبت به بیمه مادران خانه دار و دارای سه فرزند و بیشتر اقدام کند، در این ماده قانونی تأکید شده که مادران دارای سه فرزند و ببیشتر از بیمه رایگان برخوردار شوند و مادرانی که دارای 4 فرزند یا بیشتر هستند به ازای هر سال، 2 سال به سوابق بیمه ای آنها اضافه شود.

در این راستا، ما آیین نامه آن را به نگارش در آورده ایم و به سرپرست وقت و وزیر کار ارسال کرده ایم، وزیرکار اهتمام جدی و عنایت ویژه ای داشتند و دستور دادند تا نهایی شود. باید جزییات این آیین نامه و شرایط مشخص شود، این آیین نامه اگر الزامی باشد به دولت برای تأیید می رود یا آنکه وزیر کار آن را برای اجرا ابلاغ می کند.

در حال حاضر نسبت بیمه شده جدید و بازنشسته به چه صورت است؟

در حاضر نسبت پشتیبانی در صندوق ما 1 به 10 نفر است، به این معنا که ما یک نفر را بازنشسته می کنیم و شاهد ورود 10 نفر بیمه شده به صندوق هستیم، این بهترین و مطلوبترین پیشتیبانی در کشور است، این در حالی است که پشتیبانی در سایر صندوق‌ها، مطلوب واقع نیست. با جذب یک میلیون بیمه شده جدید در طرح قرارگاه کرامت، پشتیبانی ما به 1 به 17 نفر می‌رسد. این تعادل و منابع مالی ما را به بهترین حد مطلوب می‌رساند.

پایان پیام/


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

آموزش در مدارس شهرستان های ریگان و گُنبکی سه شنبه غیرحضوری است

انحراف اتوبوس در سیرجان 9 مجروح برجای گذاشت

رونمایی از دیوارنگاره «وعدالصادق» تا نورپردازی در میدان آزادی

هشدار کامرون به اسرائیل: تنش‌ها را در منطقه تشدید نکنید

توقیف محموله کود شیمیایی رژیم صهیونیستی توسط گمرک ایران

ایروانی: اسرائیل می‌داند پاسخ دوم ایران قاطعانه‌تر خواهد بود

طرف مقابل واکنشی نشان دهد، اقدامات بعدی ایران سهمگین‌تر خواهد بود

هنرمندان با صدور بیانیه‌ای از اقدام مقتدرانه ایران علیه رژیم صهیونیستی حمایت کردند

اذعان رسانه صهیونیست: پاسخ ایران به اسرائیل، نشان داد که تهران مهارشدنی نیست

امیرعبداللهیان: هیچ هدف غیرنظامی را در پاسخ خود تعریف نکردیم

دستگیری زن و مرد مامورنما در مزارع پیاز عنبرآباد

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

داده‌نما |هشدار قرمز هواشناسی کرمان+ اثر مخاطرات باران سیل‌آسا و تمهیدات

بیانیه وزارت امور خارجه درباره عملیات دفاعی ایران

عملیات «وعده صادق» به همه اهدافش نائل شد

اطلاعیه سپاه درباره حملات گسترده علیه رژیم صهیونیستی

حمله راکتی گسترده حزب الله لبنان به رژیم صهیوینستی در منطقه اشغالی جولان

وزیر امور خارجه ایتالیا: ایران خویشتن‌داری کند

گردوغبار شدید شرق کرمان را فراگرفت

پشت پرده خبر استعفای شهردار جیرفت، مساله «تماس بزرگان» و یک توصیه

بیش‌ از‍ 266 هزار نفر از اماکن گردشگری بم بازدید کردند

6 کشته در تصادف محور کرمان به چترود

تسلیت رئیس جمهور به اسماعیل هنیه در پی شهادت فرزندانش

رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

پایان لیگ برتر فوتبال زنان با قهرمانی خاتون بم

رئیسی: لزوم قطع روابط اقتصادی کشورهای اسلامی باصهیونیست‌ها/ اردوغان:صهیونیست‌ها منفورهستند

رهبر انقلاب: تشکر واقعی از ملت ادامه تلاش بی‌وقفه مسئولان برای حل مشکلات است

رئیس جمهور عید سعید فطر را به مسلمانان جهان تبریک گفت

اعزام زائران عمره از سوم اردیبهشت 1403 آغاز می‌شود

بازنشسته‌ها نگران اجرای قانون همسان‌سازی حقوق نباشند

شهادت پنج تن از ماموران فراجا در درگیری با اشرار مسلح

دفتر رهبر انقلاب روز چهارشنبه را عید فطر 1403 اعلام کرد

کل کشور تا پایان هفته بارانی می‌شود

چه کسانی باید فطریه بپردازند و چه کسانی معاف هستند؟

نماز عید فطر در مصلی امام علی (ع) شهر کرمان برگزار می‌شود

تاکید رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر طرح مطالعاتی نقاط بحرانی کرمان

ساعت کاری ادارات از 15 خرداد تغییر پیدا می‌کند

امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی تنبیه خواهد شد

37 مددجوی زندان‌های کرمان مورد عفو رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند

آخرین جزییات انسداد مرزها در جنوب‌شرق کشور

90 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور نیازمند آبخیزداری است

اعتراض اعضای شورای شهر کرمان به جبلی

شوخی با اسلحه جان دختر کهنوجی را گرفت

تعرفه قبوض برق امسال افزایش نمی‌یابد

احتمال آتش‌بس در غزه در عید فطر

بارش باران و برف در بیشتر مناطق کشور در تعطیلات عید فطر

نان‌های لذیذ کرمان، زینت‌بخش سفره افطار

طوفان شن برخی مناطق کرمان را دربرمی‌گیرد

مالچ‌پاشی 2 هزار و 50 هکتار در ریگان آغاز می‌شود

آخرین وضعیت مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار