آخرین مطالب

پس از 50 سال

گلباران قنات‌های جهانی بم در روز چهلم/ آخرین نسل مُقنی‌ها هم آمدند اجتماعی

گلباران قنات‌های جهانی بم در روز چهلم/ آخرین نسل مُقنی‌ها هم آمدند

  بزرگنمایی:
آیین گُل و گلاب‌پاشی قنات‌های دوقلو و ثبت جهانی در شهر بَرَوات شهرستان بم در حالی پس از ۵۰ سال وقفه روز شنبه برگزار شد که آخرین نسل مُقنی‌های قنات هم برای این مراسم آمده بودند که بگویند بعد از آنان دیگر این سرزمین مقنی نخواهد داشت.

این مراسم به مناسبت روز ملی قنات ایرانی هم برنامه ریزی شده بود.

آیین گل و گلاب به صورت نمادین در محل قنات‌های دوقلوی ثبت شده جهانی اکبرآباد و قاسم آباد بروات از توابع شهرستان بم برگزار شد.

غیر از این دو قنات ، قنات گوهرریز جوپار شهرستان کرمان نیز ثبت جهانی است. 

مدیر پایگاه جهانی قنات های اکبرآباد و قاسم آباد بروات در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: آیین گل و گلاب سال های گذشته در روز ملی قنات یعنی 40 روز بعد از نوروز برگزار می شده است زیرا در این روز قنات ها به بیشترین دِبی (آبدهی) خود می رسند.

منیره ستارزاده بیان کرد: در این روز مُقَنی ها با گل و گلاب و وضو وارد قنات می‌شدند  و قنات را گل‌ریزان می کردند که از همان تاریخ کار در قنات توسط مُقَنی ها در طول سال شروع می شده است.

وی افزود: این آیین بیش از 50 سال است که در بم برگزار نشده و از یادها فراموش شده بود که مجدد این آیین را باززنده‌سازی کردیم.

 آخرین نسل مُقَنی ها در بم

مدیر پایگاه جهانی قنات های اکبرآباد و قاسم آباد بروات اظهارکرد: متاسفانه نسل آخر مُقَنی ها در شهرستان بم وجود دارد و دیگر مُقَنی جوانی که بخواهد جایگزین این افراد شوند نداریم و این زنگ هشداری برای حفاظت قنوات است.

به گفته وی با همکاری جهاد کشاورزی و پایگاه جهانی قنات امیدواریم کلاس های آموزش مُقَنی‌گری شروع شود و هرشخصی که تمایل داشته باشد می تواند از این دوره ها استفاده کند.

 گلباران قنات‌های جهانی بم در روز چهلم/ آخرین نسل مُقنی‌ها هم آمدند
آیین گل و گلاب قنوات اکبرآباد و قاسم آباد بروات

حفر چاه مهمترین مشکل قنوات است

ستارزاده با اشاره به مشکلات قنوات توضیح داد:حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق در بالادست قنوات از مهمترین مشکلات به شمار می رود که باعث خشکیدگی قنوات نیز شده است و باید راهکارهایی ارائه شود تا از خشک شدن قنوات پیشگیری کنیم.

مدیر پایگاه جهانی قنات های اکبرآباد و قاسم آباد بروات افزود: مشکل دیگر کمبود نیروی متخصص مُقَنی‌گری و عدم همکاری مالکان با خودشان در بحث هزینه ها است همچنین مالکان از جهاد کشاورزی گلایه دارند که اعتبار لایه‌روبی هر ساله قنوات به اندازه نیست.

وی ادامه داد:عوامل طبیعی مانند زلزله نیز از دیگر مشکلات قنوات هستند و زمانی که تونل قنات ریزش دارد باید هرساله برداشته یا نای گذاری شوندکه اگر بموقع این کار انجام نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.

مشکل گ مسیر قنات هادر محدوده شهری

به گفته وی همچنین از مهمترین و پرخطرترین مشکلات قنات‌ها در بم قرار گرفتن مسیر قنات ها در محدوده شهری است به همین دلیل بسیاری از میل چاه ها بسته و خانه ساخته شده است و این میل چاه ها حکم تهویه هوا یعنی هواکش قنات را دارند؛ زمانی که میل چاه بسته می شود قنات به‌اصطلاح خفه و امکان نشست زمین یا ریزش خانه‌ها وجود دارد.

ستارزاده تصریح کرد: در سطح شهرستان بم بیش از 300 قنات فعال و غیرفعال و در محدوده حریم ثبت جهانی نیز بیش از 49 قنات وجود دارد و بیشترین قنواتی که ضربه خورده اند مربوط به قنوات جنوب بروات است به طوری که در چندسال اخیر 11 قنات به دلیل حفر چاه ها خشک شده اند.

مدیر پایگاه جهانی قنات های اکبرآباد و قاسم آباد بروات گفت: ویژگی خاصی که قنوات بم دارند یکی آب دهی و دیگری قدمت آنهاست و قنوات اکبرآباد و قاسم آباد به دلیل دوقلو بودن و جوان بودن ثبت جهانی هستند.

 گلباران قنات‌های جهانی بم در روز چهلم/ آخرین نسل مُقنی‌ها هم آمدند

تمدن قناتی بم به ثبت می رسد

در ادامه مدیر مرکز قنات استان کرمان نیز به خبرنگار ایرنا می گوید نهم اردیبهشت مصادف با روز قدس بود که نتوانستیم این آیین را برگزار کنیم به همین دلیل در روز شنبه دهم اردیبهشت ماه این آیین باستانی در محل قنوات ثبت شده جهانی اکبرآباد و قاسم آباد بروات برگزار شد.

محمد بَرشان بیان کرد: پیشینیان ما در روز ملی قنات تعیین تکلیف مُقَنی‌ و آب قنات را مشخص می کردند زیرا قنات ها در 40 روز بعد از نوروز بالاترین دِبی (پرآبی) را داشتند.

به گفته وی در این روز احترام به آب و قنات توسط پیشینیان ادا می شده است و قنات ها را گلباران و گلاب باران می کرده اند ما نیز این مراسم را در این روز برگزار  کردیم .

مدیر مرکز قنات استان کرمان تاکیدکرد:در آینده ای نزدیک تمدن قناتی بم را به عنوان اولین تمدن قناتی جهان به ثبت خواهیم رساند همچنین کارتمدن قنات بم بعد از تمدن اهرام مصر بیشترین کاری است که در یک موضوع قنات بررسی شده است.

قنات، قامت و قدمت

به گفته برشان شعار شهرستان بم قنات ، قامت و قدمت است که امیدواریم این شعار برای همیشه در تاریخ بم بدرخشد .

 گلباران قنات‌های جهانی بم در روز چهلم/ آخرین نسل مُقنی‌ها هم آمدند
محمد برخورداری تنها مقنی بروات از توابع شهرستان بم

مُقَنی‌گری کار بسیار سختی است

محمد برخورداری تنها مُقَنی شهر بروات نیز می گوید مُقَنی‌گری کار بسیار سختی است و کسی دیگر به دنبال یادگیری این حرفه که از پیشینیان ما به یادگار مانده است نمی روند.

وی افزود: پدربزرگ من جزو مُقَنی‌های اهل یزد بوده که 70 سال قبل به بروات مهاجرت کرده و در این شهر ساکن شده؛ با توجه به اینکه حرفه مُقَنی‌گری جزو شغل های اجداد ما بوده نسل به نسل به ما منتقل شده است.

مُقَنی‌گری را به عنوان یک صنعت ببینیم

در ادامه این آیین فرماندار بم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آیین گل و گلاب قنوات باید احیا و هر ساله برگزار شود زیرا این آیین می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح باشد.

هادی شهسوارپور اظهارکرد: باید به شغل مُقَنی‌گری به عنوان یک صنعت نگاه کنیم و در بحث توانمندسازی مُقَنی‌گرها برنامه ریزی صورت گیرد تا مُقَنی‌گری را حفظ کنبم و زنده نگه داریم.

وی ادامه داد:آثار تاریخی که در این منطقه قراردارد خود گواه این است که در گذشته همیشه جایگاه استراتژیکی مهمی در سطح کشور و حتی دنیا داشته ایم و اکنون نیز باید راه گذشتگان‌مان را با جدیت دنبال کنیم.

فرماندار بم تصریح کرد: باید ببینیم چه تفاوتی با گذشتگانمان داریم که آنها توانسته اند آثار بسیار خوبی از خود به جای بگذارند اما متاسفانه ما نتوانستیم حتی حافظ خوبی هم برای آنها باشیم.

 گلباران قنات‌های جهانی بم در روز چهلم/ آخرین نسل مُقنی‌ها هم آمدند

شهرهای بم و بروات  ثبت ملی قنوات شوند

شهسوارپور تاکیدکرد: اگر می خواهیم از داشته ها و سرمایه‌هایمان استفاده کنیم باید برای آنها وقت بگذاریم زیرا یکی از ضعف‌های ما این است که هنوز نتوانسته ایم تصویر درستی از داشته هایمان ارائه دهیم.

به گفته وی بیشترین رشته قنات ها در سطح استان کرمان در شهرستان بم قرار دارد و با وجود 46 قنات فعال در سطح شهرستان بم که بسیار پرآب و با دِبی 360 لیتر در ثانیه همگی سرمایه های ما هستند  باید از آنها بهره برداری درست انجام دهیم.

فرماندار بم افزود: می توانیم شهر بم و بروات را به عنوان شهر ثبت ملی قنات ها معرفی کنیم و در کنار آن در بحث توسعه گردشگری نیز برنامه ریزی کنیم.

به گزارش ایرنا قنات یکی از عمده‌ترین منابع تأمین آب به‌شمار می‌رفته و همین کاریزها بودند که ظرفیت آبدهی به مزارع را برعهده داشتند که با ورود فناوری جدید، چاه‌های عمیق جانشین قنات و استفاده از موتور پمپ بتدریج رایج شد و تمامی مناطق ایران را دربر گرفت.

احداث چاه‌های عمیق بدون برنامه‌ریزی خود باعث خشک شدن بیشتر قنوات شده به گونه‌ای که احیای آن‌ها امکان‌پذیر نیست زیرا حفر چاه‌های عمیق سطح آب را به میزان زیاد پایین برده‌است.

شهرستان بم در فاصله 195 کیلومتری شرق کرمان قرار دارد.

به گزاش ایرنا کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی‌پیچ از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چاقی احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد

قبض برق ٢ میلیون تومانی در انتظار استفاده کنندگان از کولر گازی

آذرخش موجب مرگ یک نفر در عنبرآباد کرمان شد

استاندار کرمان: معادن را به شرط اشتغالزایی واگذار می‌کنیم

تیراندازی در عروسی 2 قربانی جدید در جنوب کرمان گرفت

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

فیلم| بارش شدید باران و آبگرفتگی در سطح شهر و گلزار شهدای کرمان

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی کرمان تخریب و بسته شد

جراحی‌های چاقی و مزایا و معایب آن

بالاخره با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟

سواحل دیدنی جنوب ایران را بشناسید+آدرس

وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

بررسی مخفیانه قرار بازداشت نتانیاهو توسط دادگاه لاهه

مرکز سراج در بم افتتاح شد

ضوابط تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده جیرفت تصویب شد

امام جمعه کرمان: اجلاس پیرغلامان حسینی فرصت فرهنگی و تاریخی مهمی برای استان است

تاکید استاندار کرمان بر آمادگی دستگاه‌ها برای مخاطرات بارندگی

کارت شرکت در نوبت اول کنکور سراسری 1403 منتشر شد

مصوبه مجلس برای ضبط وسیله نقلیه حامل سلاح جنگی

حکایت «ریز پرنده‌هایی» که عمرشان کوتاه بود!

نوآوری در تسلیحات و شناخت روش‌های دشمن همواره باید در دستورکار نیرو‌های مسلح باشد

رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان

هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمانی‌ها

امام جمعه کرمان: عملیات تنبیهی سپاه درس عبرتی برای دنیای استکبار است

فیلم / اصفهان، امروز چه گذشت؟

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

سانحه رانندگی در جیرفت یک کشته و چهار مصدوم برجا گذاشت

امام جمعه کرمان: هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیات ویران کننده روبرو خواهد شد

مسیر دارزین به سمت دهبکری بم بازگشایی شد

آماده‌باش در 5 استان/ هموطنان سفر خود را به جنوب کشور تعویق بیندازند

بارندگی 120 میلیمتری در سیستان و بلوچستان؛ انسداد راه ارتباطی 35 روستا

دسترسی جنوب کرمان به دلگان سیستان و بلوچستان قطع شد

دستور تخلیه سه روستای جنوب کرمان صادر شد

مدارس شرق کرمان چهارشنبه غیرحضوری شد

راه ارتباطی هشت روستای کوهستانی منطقه ریگان قطع شده است

آموزش در مدارس شهرستان های ریگان و گُنبکی سه شنبه غیرحضوری است

انحراف اتوبوس در سیرجان 9 مجروح برجای گذاشت

رونمایی از دیوارنگاره «وعدالصادق» تا نورپردازی در میدان آزادی

هشدار کامرون به اسرائیل: تنش‌ها را در منطقه تشدید نکنید

توقیف محموله کود شیمیایی رژیم صهیونیستی توسط گمرک ایران

ایروانی: اسرائیل می‌داند پاسخ دوم ایران قاطعانه‌تر خواهد بود

طرف مقابل واکنشی نشان دهد، اقدامات بعدی ایران سهمگین‌تر خواهد بود

هنرمندان با صدور بیانیه‌ای از اقدام مقتدرانه ایران علیه رژیم صهیونیستی حمایت کردند

اذعان رسانه صهیونیست: پاسخ ایران به اسرائیل، نشان داد که تهران مهارشدنی نیست

امیرعبداللهیان: هیچ هدف غیرنظامی را در پاسخ خود تعریف نکردیم

دستگیری زن و مرد مامورنما در مزارع پیاز عنبرآباد

قاچاق سوخت سه نفر را در جنوب کرمان قربانی کرد

داده‌نما |هشدار قرمز هواشناسی کرمان+ اثر مخاطرات باران سیل‌آسا و تمهیدات

بیانیه وزارت امور خارجه درباره عملیات دفاعی ایران